מה זה בעצם מחשוב ענן SaaS ?
מערכת מחשוב ענן SaaS ראשי תיבות של Software as a Service או בעברית – תוכנה כשירות, הינה מערכת תוכנה המסופקת למשתמש כשירות הניתן באמצעות אירוח באתר הספק במקום רכישת מוצר תוכנה והתקנתו בשרתי הארגון. במערכות מחשוב ענן הפעלת שירותי התוכנה מאתר הספק היא דרך רשת תקשורת, בדרך כלל האינטרנט. זהו הסוג הנפוץ ביותר של מחשוב ענן. השימוש בתוכנה כשירות מקטין עלויות משום שלא נדרשת התקנת שרתים במרכז המחשבים של הארגון המשתמש, ובכך נחסכת ההתקנה והתחזוקה של מוצר תוכנה והתשלומים עבור התוכנה שעשויים להיות זולים יותר. חלק מיצרני התוכנה משתמשים במונח “On Demand” כמונח חליפי ל SaaS. השירותים המופעלים באתר הספק עשויים להיות שירותים על פי הגדרתם בארכיטקטורה מוכוונת שירותים. ניתן לראות במערכת מחשוב ענן SaaS כסוג מסוים של מיקור חוץ של אפליקציות ותשתיות.
חסוך 35% באחסון אתר ל-12+ חודשים – המבצע עד 18 לדצמבר 2012 !
תוכנות פופולריות ב SaaS לדוגמא : ERP , CRM , הנה”ח , דואר אלקטרוני , אופיס מרוחק ועוד חבילות תוכנה ייעודיות. ממשק המשתמש לשירותי SaaS הוא ברוב המקרים ממשק Web , אך יחד עם זאת אפליקציות רבות פועלות בשיטת Remote Desktop שבו ממשק המשתמש הוא חלונאי והאפליקציה עצמה מאורחת אצל ספק השירות ובעצם האפליקציה לא “רצה” בצורה מקומית על מחשב הלקוח אלא בשרתי ספק השירות. בתחום זה קיימות טכנולוגיות רבות כגון RemoteApp של מיקרוסופט , Citrix ועוד.
יתרונות מערכת מחשוב ענן – תוכנה כשירות מזווית הראיה של הארגון:
•גמישות – ניתן להתחיל בשירות מסוים ולא בחבילת תוכנה הכוללת פונקציונאליות רחבה יותר ובהדרגה להוסיף שירותים נוספים, ניתן גם להתחיל במספר משתמשים קטן ביותר ולהרחיב אותו בהדרגה.
•הוצאות נמוכות – אין צורך ברכישת או שכירת מוצר תוכנה, אין צורך בהתקנת שרתים יקרים בארגון ובתשלום על מוצרי תוכנה תשתיתיים המותקנים בהם.
•אפשרות נסיגה קלה – במקרה של כישלון בניסוי התוכנה ניתן להפסיק בקלות את העבודה איתה.
•עלויות תפעוליות זולות יחסית – השירות מתופעל על ידי היצרן שלו רמת מומחיות וניסיון גבוהות בהרבה מאלה של הארגון הרוכש. גם לאחר השלבים הראשונים אין צורך בהתקנת ובתחזוקת שרתים בארגון להרצת השירות ואין צורך בביצוע שדרוגי מהדורות תוכנה, משום שהיצרן משדרג אותה באתר שלו.
•עלויות זולות של תשלום עבור תוכנה – התוכנה נמצאת בבעלות ספק התוכנה ומותקנת בשרת שנמצא באתר מרוחק מהמשתמש. הארגון המשתמש משלם דמי שימוש תקופתיים, על פי מספר המשתמשים ועל פי השירותים הנצרכים על ידי המשתמשים. העלות עשויה להיות זולה מעלות רכישה של מוצר תוכנה או מעלות שכירות של מוצר תוכנה המותקן באתר הארגון משום שאין תשלום על מספר מינימאלי של רישיונות משתמש (במוצרי תוכנה יש בדרך כלל מספר מינימאלי כזה, העשוי להיות גבוה ממספר המשתמשים בפועל בארגון), ומכיוון שהתשלום הוא על חלק מהפונקציונאליות של המוצר (התשלום הוא רק עבור השירותים הנצרכים בפועל על ידי הארגון ואין צורך לשלם על רכיבים עם פונקציונאליות נוספת עליהם עשוי להידרש תשלום במקרה של התקנה באתר הארגון).
•עלויות זולות בתחזוקה ושדרוג – השדרוג והתחזוקה נעשים על ידי הספק עבור כל הארגונים המשתמשים בשירות.
•התאמה לארגונים קטנים ובינוניים (SMB) – לארגונים אלה יש פחות משאבים ומיומנותם בטכנולוגיית המידע קטנה יחסית ולכן פתרון המבוסס על הפעלת השירותים על ידי הספק ובאתר של הספק עשוי להתאים להם במקרים רבים. ארכיטקטורת המימוש של ארגון המממש תוכנה כשירות עשויה לכלול את המרכיבים הבאים: שירות או מספר שירותים הממומשים כשירותים במחשבי ספק SaaS אחד או מספר ספקי SaaS באתר הספק נמצאים תוכנה ובסיס נתונים של אותו שירות. במקרים רבים הספק מפעיל תחת שרת פיזי אחד ובסיס נתונים אחד את השירות עבור מספר ארגונים שונים תוך שימוש במנגנוני אבטחת מידע להפרדה בין הארגונים השונים המשתמשים בשירות.